Evaluatie van de Kansenaanpak Voortgezet Onderwijs (VO) 2022/’23
- Publicatie
- november 2024
Scholen die hebben deelgenomen aan het programma Kansenaanpak VO geven aan dat leerlingen steeds hogere leerresultaten behalen voor taal en rekenen. Ook hebben ze betere studievaardigheden. De Kansenaanpak VO is opgezet om kansenongelijkheid in het Amsterdamse voortgezet onderwijs te verkleinen en de ontwikkelkansen van leerlingen te vergroten. Om dat te doen krijgen scholen subsidie van de gemeente Amsterdam.
De Kansenaanpak VO begon in 2019. In het afgelopen jaar konden middelbare scholen in Amsterdam voor het vierde jaar op rij subsidie aanvragen om de kansenongelijkheid te verkleinen tussen leerlingen. Met dit geld kunnen de scholen bijvoorbeeld extra taal- en rekenlessen en huiswerkbegeleiding verzorgen voor leerlingen die dat nodig hebben. Ook zetten sommige scholen in op het vergroten van het zelfvertrouwen van de leerlingen. Ook proberen ze de ouders meer te betrekken bij de schoolloopbaan van de leerlingen.
O&S en Kohnstamm Instituut hebben samen onderzocht waaraan de scholen de subsidie hebben besteed. Ook bekeken we wat de opbrengsten hiervan zijn voor de scholen en de leerlingen. Daarnaast onderzochten we voor het eerst wat de Kansenaanpak VO heeft opgebracht voor de scholen die de afgelopen vier jaar hebben deelgenomen.
Besteding van de subsidies
Vrijwel alle scholen hebben in het vierde jaar extra taal- en rekenonderwijs en huiswerkbegeleiding aangeboden aan hun leerlingen. Zo proberen scholen de onderwijsachterstanden op taal en rekenen tegen te gaan. Scholen geven aan dat leerlingen door het extra onderwijs hogere leerresultaten behalen. Ook zien sommige scholen meer opstroom en minder afstroom. Tegelijkertijd is het niet altijd gelukt om alle achterstanden weg te werken op het gebied van taal en wiskunde.
Een groot deel van de scholen heeft daarnaast gewerkt aan het versterken van de persoonsvorming, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden van leerlingen. Een deel van de scholen heeft aandacht besteed aan motivatie, coaching en ondersteuning van de studievaardigheden. De meeste scholen ervaren dat het zelfvertrouwen van leerlingen is verbeterd. Daarnaast vinden sommige leerlingen de school veiliger geworden. Ook zijn de leerlingen zelfstandiger, kunnen zij zich beter concentreren tijdens de les en stellen meer vragen.
Een kleiner deel van de scholen heeft zich ingezet om de ouderbetrokkenheid te vergroten. Dat deden zij door ouderbijeenkomsten en driehoeksgesprekken met docenten of mentoren te organiseren. Scholen zien dat veel ouders naar de rapportgesprekken komen en dat de communicatie met de ouders is verbeterd. Maar de opkomst bij grotere ouderbijeenkomsten is vaak nog klein.
Duurzame opbrengsten na vier jaar
De meeste scholen verwachten dat de groei die leerlingen maakten door de Kansenaanpak VO duurzaam is. Volgens de scholen blijven de kennis en vaardigheden nuttig voor hun leerlingen. Ook ervaren scholen de Kansenaanpak VO zelf als duurzaam. Het nieuwe taal- of rekenbeleid kunnen de leraren nog vele jaren gebruiken.
Contactpersonen
- Leyla Reches (O&S)
- Annabel Vaessen (Kohnstamm Instituut)