Evidence-informed werken & ONA – een evaluatie
- Publicatie
- oktober 2024
Alle Amsterdamse onderwijspartners willen graag goed onderwijs voor basisschoolleerlingen. Evidence-informed werken helpt volgens velen van hen op verschillende manieren om dat doel te bereiken. Daarnaast geven zij aan dat het Onderwijskennis Netwerk Amsterdam (ONA) daar een belangrijke en positieve rol in speelt. Dat blijkt uit deze evaluatie van Onderzoek en Statistiek. De gemeente Amsterdam wilde weten of de financiering van ONA daadwerkelijk bijdraagt aan de verbetering van het Amsterdamse basisonderwijs.
Evidence-informed werken houdt in dat scholen zowel kennis uit de praktijk als uit onderzoek gebruiken om hun onderwijs te verbeteren. Het is volgens vele Amsterdamse onderwijspartners een belangrijk middel om goed onderwijs aan te kunnen bieden. Uit het onderzoek blijkt dat evidence-informed werken bijeffecten heeft die op zichzelf ook weer leiden tot beter onderwijs. Zo trekken scholen die op deze manier werken goede leraren aan. Ook vergroot evidence-informed werken het enthousiasme en de motivatie bij de leraren. Daarnaast blijkt evidence-informed werken aantrekkelijk te zijn voor ouders en leerlingen.
Toch maken nog veel scholen geen gebruik van deze manier van werken. Dat blijkt twee oorzaken te hebben. Ten eerste zijn veel scholen nog onbekend met evidence-informed werken. Ten tweede zijn er allerlei redenen die de motivatie voor evidence-informed werken in de weg staan. Een deel van de scholen geeft aan dat de werkdruk te hoog is. Of ze zijn ervan overtuigd dat ze de benodigde vaardigheden niet bezitten. Sommige scholen hebben heel andere doelen om tot ‘goed onderwijs’ te komen. Zij stellen andere prioriteiten.
Evaluatie ONA
O&S heeft daarnaast ONA geëvalueerd onder de onderwijspartners. ONA is een samenwerking tussen het Breed Bestuurlijk Overleg (BBO), het Education Lab (Maastricht University en VU) en de gemeente. ONA probeert evidence-informed werken te stimuleren in het basisonderwijs. Zo zijn er vier onderzoeksscholen die bijeenkomsten en trainingen organiseren voor andere basisscholen. Daarnaast publiceert ONA praktijkkaarten en toolkits.
In het algemeen beoordelen de onderwijspartners ONA positief. Ze vinden vooral de verbindende werking van ONA tussen wetenschap en praktijk en tussen scholen onderling heel belangrijk. Zo ontwikkelt ONA toolkits en praktijkkaarten voor leraren aan de hand van de kennis uit de wetenschap. Het contact met ONA noemen onderwijspartners prettig en enthousiast. Ze zijn ook positief over de activiteiten die ONA aanbiedt.
Er liggen nog kansen rondom de bekendheid. Zo zou duidelijker moeten zijn wat ONA te bieden heeft en wat evidence-informed werken in het algemeen inhoudt. Daarnaast zou ONA schoolleiders meer handvatten kunnen bieden om op evidence-informed werken te sturen. Ook zou het interessant zijn als er meer aandacht gaat naar de minder sterke scholen. Die scholen kunnen dan bijvoorbeeld een onderzoeksschool worden.