
Leerlingenprognose basisonderwijs 2022/’23
publicatie
Het aantal leerlingen in het Amsterdamse basisonderwijs daalt en deze daling zal zich nog enige tijd voortzetten. Vanaf 2028/’29 zal het leerlingenaantal echter weer toenemen.
Amsterdam telt ongeveer 230 scholen in het primair onderwijs (basisonderwijs en speciaal basisonderwijs) met ongeveer 65.000 leerlingen. Leerlingen hebben steeds vaker hbo/wo opgeleide ouders, en de onderwijssegregatie lijkt af te nemen. Het tekort aan leraren in het primair onderwijs is groot.
publicatie
Het aantal leerlingen in het Amsterdamse basisonderwijs daalt en deze daling zal zich nog enige tijd voortzetten. Vanaf 2028/’29 zal het leerlingenaantal echter weer toenemen.
publicatie
Van de leerlingen die in cohort 2018/’19 t/m 2020/’21 in groep 8 zaten is gemiddeld 19 procent van de leerlingen één of meer keer van school gewisseld.
dataset
Deze dataset bevat tabellen met cijfers over scholen en leerlingen in het basisonderwijs, schoolgrootte, stadsdeel van vestiging van scholen en basisschooladviezen voor het voortgezet onderwijs.
Laatst gewijzigd: 25 juli 2023
publicatie
Van de leerlingen die in cohort 2018/’19 t/m 2020/’21 in groep 8 zaten is gemiddeld 19 procent van de leerlingen één of meer keer van school gewisseld.
Gepubliceerd: december 2022
publicatie
Tussen 2018/'19 en 2020/'21 is het aantal leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs is doorverwezen gedaald en is het aantal verwijzingen naar het speciaal onderwijs licht gestegen.
Gepubliceerd: november 2022
publicatie
Het aantal leerlingen in het Amsterdamse basisonderwijs daalt en deze daling zal zich nog enige tijd voortzetten.
Gepubliceerd: juli 2022
artikel
Wanneer de centrale eindtoets in groep 8 een hoger advies uitwijst dan het eerder gegeven advies van de school, hebben leerlingen recht op een heroverweging van dit schooladvies.
Gepubliceerd: 29 april 2022
artikel
Ruim een derde van de leerlingen in het primair onderwijs (34%) en het voortgezet onderwijs (35%) in Amsterdam en Weesp had een potentiële onderwijsachterstand in het schooljaar 2020/’21.
Gepubliceerd: 2 maart 2022
publicatie
Deze monitor brengt de onderwijssegregatie en de ontwikkeling hierin in het Amsterdamse onderwijs in kaart.
Gepubliceerd: november 2021
artikel
Tussen 2018 en 2019 is het bereik van de voorschool in Amsterdam sterk gestegen onder lage inkomensgezinnen. Vooral peuters zonder voorschoolindicatie gaan vaker naar de voorschool.
Gepubliceerd: 17 november 2021
artikel
Verdere daling verwacht van het aantal leerlingen in het basisonderwijs op korte termijn en een stijging op langere termijn, in het voortgezet onderwijs gebeurt juist het tegenovergestelde.
Gepubliceerd: 27 oktober 2021
artikel
Sinds 2015 hanteren de meeste Amsterdamse basisscholen een gezamenlijk toelatingsbeleid.
Gepubliceerd: 15 juli 2021
publicatie
Er zijn verschillen tussen leerlingen en scholen in het tijdig aanmelden voor een Amsterdamse basisschool. Welke ouders/verzorgers leveren hun voorkeursformulier voor de geldende aanmelddatum in, en wie doen dit niet?
Gepubliceerd: 15 juli 2021
artikel
Ruim een derde van de Amsterdamse leerlingen in het primair onderwijs (35%) en het voortgezet onderwijs (37%) had een potentiële onderwijsachterstand in het schooljaar 2019/’20.
Gepubliceerd: 21 juni 2021
artikel
Amsterdamse basisschoolleerlingen hebben een grote inhaalslag gemaakt na de eerste lockdown. Een deel van de leerlingen heeft afgelopen schooljaar geen toets gemaakt en is hierdoor niet in beeld.
Gepubliceerd: 27 mei 2021
publicatie
Vanwege de Covid-19 pandemie zijn alle scholen twee keer gesloten geweest. Na de eerste schoolsluiting bleek dat het merendeel van de leerlingen minder leergroei had dan in een normaal schooljaar. Nu, een jaar later, is onderzocht hoe het de leerlingen daarna is vergaan.
Gepubliceerd: 26 mei 2021
artikel
Leerlingen hebben steeds vaker hoogopgeleide ouders, het streefniveau lezen en taal worden vaker gehaald, onderwijssegregatie blijft hoog en lerarentekort licht gedaald, maar nog steeds tien procent.
Gepubliceerd: 24 november 2020