Direct naar inhoudDirect naar contactgegevens

Evaluatie trainingen schoolveiligheid

Bijna de helft van de docenten en andere professionals op scholen vindt dat de trainingen die zij kregen over grensoverschrijdend gedrag bij jongeren helpt om met dit gedrag in de klas om te gaan. Ze geven gemiddeld een 7 als rapportcijfer voor de nuttigheid ervan. Dat blijkt uit deze evaluatie van de trainingen over schoolveiligheid die de gemeente Amsterdam aanbiedt.

De veiligheidsproblematiek rondom jongeren vraagt steeds meer van Amsterdamse scholen. Scholen geven aan dat ‘de straat de school in komt’. Er is soms sprake van drugshandel, wapenincidenten, ronselen voor criminele groepen, seksueel grensoverschrijdend gedrag, afpersing, fysieke agressie en bedreiging.

De scholen hebben behoefte aan deskundige hulp om goed om te kunnen gaan met ernstig grensoverschrijdend gedrag. De gemeente biedt daarom sinds maart 2022 trainingen aan over pedagogisch handelen bij grensoverschrijdend gedrag van jongeren. Daarnaast is er een trainingsprogramma schoolveiligheid per stadsdeel gestart voor veiligheidscoördinatoren. Onderzoek en Statistiek heeft de trainingen geëvalueerd.

De scholen konden kiezen uit dertien trainingen over een van de volgende drie thema’s: de leefwereld van jongeren, groepsdynamica en het signaleren en duiden van problematisch gedrag. Het doel van de deskundigheidstrainingen is dat de professionals op scholen meer kennis krijgen over grensoverschrijdend gedrag, dat ze het beter kunnen duiden en er beter mee om kunnen gaan.

De ondervraagden docenten en andere professionals op de scholen beoordelen de trainingen gemiddeld met een 7 op nuttigheid. Van de deelnemers geeft 45 procent aan dat de door hen gevolgde training heeft geholpen om met grensoverschrijdend gedrag van leerlingen om te gaan.

53 procent van de deelnemers heeft de kennis uit de training toe kunnen passen in de praktijk. De deelnemers zeggen dat ze nu sneller, makkelijker en gerichter kunnen ingrijpen als er bijvoorbeeld een conflict is tijdens de pauze. De deelnemers hebben wel behoefte aan nog meer trainingen, handvatten en oefeningen om beter te kunnen omgaan met grensoverschrijdend gedrag.

Trainingsprogramma veiligheidscoördinatoren

Voor het trainingsprogramma van de veiligheidscoördinatoren wisselt de deelname per stadsdeel. Daardoor verschilt ook de effectiviteit van het programma tussen de stadsdelen. In Noord en Nieuw-West was het aantal deelnemers het hoogst. In die stadsdelen zijn de deelnemers ook het meest positief over het programma.

De deelnemende veiligheidscoördinatoren geven aan dat het programma voor meer openheid tussen de scholen heeft gezorgd. Door de uitwisseling van ervaringen leren de coördinatoren over de problematiek die er op andere scholen speelt. Ook krijgen ze inzicht in hoe die andere scholen daarmee omgaan. De meeste veiligheidscoördinatoren vonden de behandelde thema’s inhoudelijk goed. Ook waren ze enthousiast over de trainers.

Een aantal coördinatoren geeft aan dat zij het fijn hadden gevonden als hun leerbehoefte vooraf was opgehaald. De inhoud van de trainingen zou verbeterd kunnen worden door het huidige aanbod uit te breiden met extra onderwerpen. Ook zouden de trainingen meer aandacht moeten besteden aan de invulling van de rol van veiligheidscoördinator op school.